5

Реформа системи охорони здоров'я

Короткий опис реформи: 

Реформа полягає в модернізації застарілої, успадкованої від Радянського Союзу системи охорони здоров'я з метою зробити медичні послуги та ліки більш якісними та доступними для людей, а роботу системи більш ефективною, позбавленою тіньових платежів та корупції.

Ключовими складовими реформи є:

  • Дерегуляція фармацевтичної галузі з метою зробити ліки більш доступними, а їх вибір - ширшим;
  • Модернізація системи закупівель, виведення цієї функції з Міністерства охорони здоров'я;
  • Реорганізація мережі лікарень, приведення її до відповідності до потреб людей в медичній допомозі;
  • Автономізація медичних закладів, перехід від утримання лікарень до контрактних відносин з ними (втілення принципу "гроші йдуть за пацієнтом");
  • Створення сучасної служби громадського здоров'я;
Система показників: 

Коаліційна угода

Реформа системи охорони здоров'я:

  • Структурна реорганізація системи медичного обслуговування;
  • Якісна та доступна медицина;
  • Формування системи забезпечення і підтримки якості медичної допомоги;
  • Здійснення раціональної фармацевтичної політики на макро- та мікрорівні;
  • Здоровий спосіб життя та громадське здоров’я.

Дана реформа взаємопов'язана із наступними розділами КУ:

Соціально-гуманітарна реформа:

  • Запровадження здоров'язберігаючих технологій в освіті.

Програма діяльності КМУ

Нова соціальна політика:
Реформа системи охорони здоров’я:

  • Усунення корупційних схем під час проведення тендерних закупівель в системі охорони здоров’я, передача функції державних закупівель від Міністерства охорони здоров’я, зокрема до міжнародних організацій;
  • Трансформація і модернізація мережі лікарень та створення єдиної трирівневої системи (місцеві лікарні - регіональні лікарні - національні референтні центри);
  • Дерегуляція фармацевтичного ринку, суттєве зменшення кількості ліцензій та дозволів.

Більше...

Заява Європейського Союзу та Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) по завершенню місії щодо реформи системи охорони здоров’я в Україні

Тижнева багатопрофільна місія ознайомилась з розмаїтими аспектами реформи системи охорони здоров’я, включаючи фінансування охорони здоров’я, первинну медичну допомогу, лікарські засоби та громадське здоров’я.Народ України заслуговує на повноцінний доступ до якісної медичної допомоги та профілактики захворювань. Сьогодні сфера охорони здоров’я знаходиться у важкому стані. Очікувана тривалість життя є однією з найнижчих в Європі. Для значної частини населення звернення до медичних закладів несе фінансові ризики та навіть може призвести до збідніння. Якість допомоги, що надається, – низька; також відсутня справжня культура профілактики захворювань. Люди, громади, громадянське суспільство і медична спільнота вимагають реформ. Таким чином збереження старої системи – неможливе.

Необхідна повна та термінова трансформація. В України є реальна можливість запровадити системні зміни. Поточного тижня ми побачили політичну підтримку реформи охорони здоров’я з боку уряду, й зокрема, Прем’єр-міністра В. Гройсмана та виконувачки обов’язків Міністра охорони здоров’я У. Супрун. Ми підтримуємо їхні спільні зусилля.

Хотілося би звернути увагу на дві сфери цієї комплексної реформи: громадське здоров’я та фінансування системи охорони здоров’я.

Ми визнаємо необхідність трансформації системи забезпечення громадського здоров’я в Україні, що також відповідає Угоді про асоціацію між Європейським Союзом і Україною. Ця Угода містить важливі положення щодо громадського здоров’я, які прямо стосуються громадян України, а саме:

  • Про розбудову ефективної системи профілактики хронічних захворювань, які є найбільшою причиною смертності в Україні, та інфекційних захворювань, які й досі значно поширені в Україні;
  • Про посилення системи епідеміологічного нагляду і готовності реагувати на епідемії та інші кризові ситуації в сфері охорони здоров’я;
  • Про інвестування в сферу громадського здоров’я і профілактики для ефективного використання ресурсів і підвищення тривалості та якості життя населення.

Міністерство вже провело важливу роботу для реалізації цих положень, зокрема, створено сучасний Центр громадського здоров’я. На наступному етапі потрібно рішуче впроваджувати цю нову політику. Ми готові надавати підтримку в цьому напрямі.

Із задоволенням повідомляємо, що вчора Кабінет Міністрів України затвердив ключовий законопроект «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» для подання до Верховної Ради України. Цей законопроект дозволить адаптувати європейський досвід в сфері фінансування системи охорони здоров’я до українських реалій. Він закладає основи сучасної системи охорони здоров’я, яка працює для людей та надає повний спектр послуг високої якості, – як лікування, так і профілактики. Цей крок показує, що уряд відданий принципам універсального охоплення медичними послугами, що є важливою Ціллю сталого розвитку. Завдяки цьому ніхто не залишиться без допомоги.

Без прийняття законопроекту неможливо покращити якість послуг, знизити фінансовий тягар для пацієнтів та здійснити перерозподіл коштів для забезпечення більш ефективного надання послуг. Всі погляди зараз звернені до Верховної Ради, яка повинна прийняти цей важливий законопроект. Це дозволить Україні запустити систему охорони здоров’я 21 століття.

В будь-якій країні процес проведення реформи охорони здоров’я проходить важко. Реформа вимагає лідерства та консенсусу між політичними силами. Вона передбачає фінансові ризики, а також соціальні, професійні та навіть культурні зміни.

Важко уникнути скептичних та недоброзичливих оцінок. Тому ми закликаємо уряд України неухильно дотримуватися курсу на продовження цих історичних змін, які приведуть до більшої інтеграції до Європейського Союзу та міжнародної спільноти.

Реформа охорони здоров’я пов’язана з децентралізацією та відображає демократизацію в сфері охорони здоров’я. Її успіх значно залежить від залучення громадських організацій та місцевих громад. Сподіваємося на їхню співпрацю у реалізації цієї важливої реформи.

Ми бажаємо вам успіху та залишаємося поруч як вірні партнери на цьому шляху до змін.

 

Заява послів країн G7 про реформу системи охорони здоров’я в України

We, the G7 Ambassadors, having recently met with the Acting Minister of Health, wish to underscore
our support for the healthcare reform plan.

We believe that the passage of this plan, which defines State guarantees for the financing of insured medical services and medicines through the National Health Service of Ukraine, is a sign that Ukraine is ready and committed to moving forward with its vital reforms, in healthcare and anti-corruption, for the benefit of its citizens.

Legislation related to the healthcare reform is an important step toward changing the way Ukrainian citizens interact with the State medical system, for the better, to ensure that they receive the services they need and deserve in a rational and legal manner.

Under the current leadership, much has already been achieved in terms of good governance, as accountability and public oversight has led to increased transparency, though more work still needs to be done.

We therefore respectfully underscore our hope that Dr. Suprun and her team at the Ministry of Health will be enabled to continue their work in reforming healthcare in Ukraine, including through the passage of the above mentioned legislation. The Ministry and all Ukrainian institutions involved have our support in this important endeavor.

Ми, посли країн G7, нещодавно зустрілися з виконуючим обов’язки міністра охорони здоров’я, щоб підкреслити підтримку плану реформ сфери охорони здоров’я.

Ми вважаємо, що ухвалення цього плану, який визначає Державні гарантії для фінансування страхових медичних послуг і лікарських засобів за рахунок Національної служби охорони здоров’я України, є ознакою того, що Україна готова і прагне рухатися до життєво важливих реформ у сфері охорони здоров’я та боротьби з корупцією на користь всіх громадян.

Законодавчі зміни в системі охорони здоров’я — важливий крок до змін на краще способів взаємодії українських громадян з системою медицини, щоб вони отримували допомогу, якої вони потребують та на яку заслуговують раціональним та законним чином.

Нинішнє керівництво вже досягла багато чого у галузі охорони здоров’я, оскільки підзвітність та громадський нагляд призвели до підвищення прозорості, хоча ще належить виконати велику роботу.

Тому ми підкреслюємо нашу надію на те, що доктор Супрун та її команда в Міністерстві охорони здоров’я отримають можливість продовжити свою роботу з реформування охорони здоров’я в Україні, в тому числі шляхом прийняття вищезазначеного законодавства.

 

Звернення членів Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій до Верховної Ради України на підтримку медичної реформ

Шановні народні депутати!

Український парламент розглядає законопроекти, спрямовані на реформу системи охорони здоров’я в нашій державі. Звертаємося до вас з проханням підтримати цю реформу, адже вона є однією з ключових для подальшого майбутнього всього нашого народу і кожного громадянина.

Існуюча система охорони здоров’я перебуває в дуже скрутному становищі, що очевидно усім. Наша країна потребує нової, сучасної, якісної та доступної медицини, а цього неможливо досягнути без впровадження комплексних змін.

Тож як громадяни і як представники релігійної спільноти України просимо вас невідкладно визначитися із внесенням належних змін до законодавства. Бо кожен день, тиждень, місяць зволікання без сучасної медичної допомоги вартуватиме комусь здоров’я і навіть життя.

Просимо для вас у Бога мудрості для ухвалення правильних рішень.

Звернення підписали:



  • Патріарх Філарет, Предстоятель УПЦ Київського Патріархату;
  • Верховний Архієпископ Святослав Шевчук, Глава УГКЦ;
  • Віталій Скомаровський, єпископ-ординарій  РКЦ
  • Михайло Паночко, старший єпископ ЦХВЄУ
  • Валерій Антонюк, голова ВСЦ євангельських християн-баптистів;
  • Вячелав Горпинчук, єпископ УЛЦ
  • Серге Машевські, єпископ НЄЛЦУ
  • Леонід Падун, старший єпископ УХЄЦ
  • Блайх Яків Дов, головний рабин Києва та України, президент Об’єднання іудейських релігійних організацій України

 

Вийти в плюс

Відкрите звернення в.о. міністра
охорони здоров’я України доктора Уляни Супрун до народних депутатів

Ми часто чуємо політичні гасла: «Україна вимирає», «йде геноцид нації». У це легко повірити, бо за останні 10 років Україна втратила 6 мільйонів людських життів.

Україна відстає майже за всіма показниками смертності від країн, що приєднались до Євросоюзу у 2004-му році (Естонія, Латвія, Литва, Польща, Словаччина, Словенія тощо). Ще в 90-му році у нас були однакові показники. За 25 років показники смертності у цих країнах знизилися на 30%. Ми ж залишились на місці.

За даними ВООЗ, щороку вмирає щонайменше 136 тисяч українців, життя яких можна було б врятувати.

Кожного року майже 4000 українців помирають від туберкульозу – хвороби, яку у світі давно ефективно лікують.

Майже 1200 малюків, яких можна було б врятувати, помирають під час пологів або в перший рік життя.

Понад 7000 українців помирають щороку від інфекційних захворювань, про які в світі вже давно забули і яким можна було б запобігти, якби система охорони здоров’я в Україні працювала на європейському рівні.

Але чи часто ми чуємо конкретні пропозиції, як цю ситуацію змінити?

Рішенням буде розвивати сімейну медицину, впроваджувати міжнародні протоколи лікування, створювати програми профілактики та зниження смертності за основними захворюваннями, розгорнути прямі виплати за лікування українців, забезпечувати якісний догляд за вагітністю, якісні пологи ти нагляд за дитиною до року.

У квітні цього року уряд зареєстрував у Верховній Раді законопроекти № 6327, 6328, 6329, 6347, що докорінно змінять систему охорони здоров’я в Україні.

Цього тижня ми очікуємо, що народні депутати включать до порядку денного розгляд цього пакету законопроектів, а до кінця сесії проголосують за їх ухвалення.

Наша мета проста – вийти в плюс: за тривалістю життя, за народжуваністю, за здоров’ям кожного.

На виконання указу президента «Стратегія-2020» команда експертів за допомогою Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) півтора роки розробляла нову модель фінансування, за якою лікарям та лікарням платять за результат. Ця модель відповідає міжнародним стандартам і є такою ж, як моделі в Польщі, Канаді та Великій Британії.

Разом із експертами ми підготували законопроекти про державні фінансові гарантії щодо надання медичних послуг: № 6327, 6328, 6329, 6347. Ці законопроекти вже зареєстровані у Верховній Раді.

Згідно з цими законами, кожна копійка зібраних податків має витрачатися за конкретно надані послуги пацієнтам.

Усі послуги діляться на три категорії: ті, які повністю покриваються державою (сімейна медицина, екстрена та паліативна допомога), ті, які частково оплачує держава, та ті, за які повністю платить пацієнт (наприклад, естетична медицина).

Кожна послуга матиме чітко визначений тариф, який офіційно платитимуть напряму лікарні або лікарю, яких пацієнт обрав на власний розсуд. Пацієнт розподіляє з державою фінансову відповідальність за своє здоров’я, але будь-які можливі співоплати єдині для всіх. Адже всі громадяни мають рівні права на доступ до здоров’я.

Ми готові запускати таку нову модель фінансування на рівні первинної ланки вже в липні 2017 року.

До кінця 2018-го року, коли за законопроектами почне працювати нова модель фінансування на рівні стаціонарного лікування, нам всім разом потрібно буде розробити систему соціальної підтримки та компенсації співоплат незахищеним верствам населення, відкрити можливості додаткового добровільного медичного страхування та найголовніше – знайти додаткові кошти в бюджет системи охорони здоров’я.

Ці закони регулюють головне – вже зараз вводять оплату за конкретну медичну послугу, надану конкретній людині. Це база, без якої не буде працювати будь-яка модель фінансування. Модель «гроші ідуть за пацієнтом» працює в усіх цивілізованих країнах без виключень – і досі, в 2017-му році не працює в Україні.

Цій моделі нема ніяких альтернатив ніде в світі. Тому сьогодні наше спільне з Верховною Радою завдання суто технічне – старт розгортання системи, яку згодом можна буде і вдосконалювати, і відшліфовувати.

У будь-якій країні реформи роблять політичні еліти – люди, які беруть на себе відповідальність за країну.

Уже цього тижня депутати Верховної Ради будуть вирішувати, що для них важливіше –потенційні електоральні ризики чи реальні життя сотень тисяч українців за наступні п’ять років.

Тому я відкрито і відверто звертаюсь до українських політичних еліт – всіх, хто впливає на ситуацію в країні, та може допомогти перейти в Україні на сучасну цивілізовану модель фінансування медичної допомоги, яка дозволить зробити здоров’я однаково доступним для всіх.

Якщо ви вірите, що Україні потрібно вийти в плюс, тоді йдемо вперед разом!

 

Запит населення

Соціологічне дослідження

Група Рейтинг, 29 квітня — 7 травня
1200 респондентів зі всіх регіонів України
Похибка <2.8%

 

Повнiстю пiдтримую

Скорiше пiдтримую

Важко вiдповiсти

Скорiше не пiдтримую

Зовсiм не пiдтримую

Грошi з державного бюджету повиннi йти за пацiєнтом i виплачуватися лiкарям виключно за фактично наданi послуги, а не залежати вiд розмiру лiкарнi та кiлькостi лiкарняних лiжок

47%

34%

11%

5%

2%

Медичнi працiвники мають отримати право працювати на пiдприємницьких засадах та сплачувати меншi податки

22%

28%

19%

16%

15%

Лiкарнi та медичнi установи повиннi мати бiльше самоуправлiння для прийняття рiшень, якi впливають на надання послуг пацiєнтам

30%

30%

12%

17%

11%

Витрати на лiкування повиннi бути розподiленi таким чином, що 70% сплачує держава, а 30% (або менше) - пацiєнт

41%

30%

11%

10%

9%

Пiдприємства, якi оплачують страхування здоров&apos;я працiвникiв, повиннi отримувати податковi пiльги

38%

37%

12%

8%

4%

Благодiйнi внески для медичної допомоги особам/органiзацiям, якi цього потребують, не повиннi обкладатися податком

43%

34%

13%

8%

3%

Iнформацiя про благодiйнi внески, зробленi державними службовцями на медичнi потреби iнших осiб/органiзацiй, повинна бути вiдкритою та вiдображатися в їхнiх електронних декларацiях

40%

35%

14%

7%

5%

Ветерани АТО повиннi отримувати прiоритетне фiнансування вiд держави на потреби лiкування

45%

33%

8%

9%

5%

Держава повинна створити спецiальний фонд, окремо вiд бюджету охорони здоров&apos;я, для оплати лiкування ветеранiв АТО

46%

33%

10%

7%

5%

Медична допомога повинна надаватися всiм особам незалежно вiд їхнього матерiального стану

68%

21%

4%

5%

2%

 

 

МОДЕРНІЗОВАНА СИСТЕМА ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
здатна відповідати на реальні потреби людей в охороні здоров’я,забезпечувати доступні якісні послуги та фінансовий захист для людей
ЯКІСНІ ЛІКИ ТА ВАКЦИНИ
фізично та фінансово доступні для людей
Створено ефективну, прозору систему державних закупівель ліків та медичних виробів

Зросла доступність ліків та медичних продуктів в результаті дерегуляції ринку

Запроваджено стратегічні довготривалі закупівлі вакцин та основних лікарських засобів

МЕДИЧНІ ПОСЛУГИ
кращої якості, які надаються більш ефективно та у спосіб, орієнтований на пацієнта
Мережа медичних закладів приведена у відповідність до потреб людей в охороні здоров’я

Запроваджено автономію закладів охорони здоров’я

Забезпечено доступ людей до якісних послуг первинної медичної допомоги

СПРАВЕДЛИВА СИСТЕМА ФІНАНСУВАННЯ
яка забезпечить кращий фінансовий захист та зменшить платежі людей «з кишені»
Створено систему «єдиного платника» в розподілі бюджетних коштів

Визначено та запроваджено гарантований обсяг безоплатної медичної допомоги

Втілено оплату медичних послуг за принципом «гроші йдуть за пацієнтом»

НОВА СИСТЕМА ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я
яка забезпечує якісні послуги охорони здоров’я на рівні всього населення
Створено та налагоджено ефективну роботу нового Центру громадського здоров’я

Втілено принцип «Здоров’я в усіх стратегіях» (“Health in all policies”)

Розроблено та запроваджено нову систему сприяння здоров’ю

ПЕРЕПРОФІЛЮВАННЯ МОЗ
від операційного управління до розробки політики
Невластиві функції МОЗ визначено та усунено або передано в аутсорсинг

Запроваджено нові функції, для них забезпечено організаційні можливості

Запроваджено нову систему підзвітності та управління інформацією (зокрема eHealth)

Уряд схвалив Концепцію реформування механізмів публічних закупівель ліків та медвиробів

У 2019 році МОЗ перейде до закупівлі лікарських засобів та медичних виробів через закупівельну організацію.

 

Кабінет Міністрів затвердив розпорядження про схвалення Концепції реформування механізмів публічних закупівель лікарських засобів та медичних виробів, що передбачає створення функціональної та ефективної закупівельної організації.

 

Щодо розпоряджень по затвердженню госпітальних округів

Уряд затвердив межі та склад госпітальних округів ще трьох областей України – Івано-Франківської, Кіровоградської та Черкаської. Таким чином, на сьогодні округи сформовані в 16 регіонах.

Під час їх підготовки були враховані територіальні особливості регіонів (географічні, шляхи сполучення) для створення максимальної доступності людей до високоякісної медичної допомоги. Зокрема, в Івано-Франківській області створено 5 госпітальних округів, в Кіровоградській – 3, Черкаській – 5.

МОЗ не підтримає косметичну реформу

В.о. міністра охорони здоров’я доктор Уляна Супрун закликала депутатів зберегти суть медичної реформи. Після 396 правок, внесених народними депутатами до законопроекту №6327 про медичну реформу в Україні, документ суттєво змінився. Про це вона повідомила сьогодні під час прес-брифінгу разом із громадськими організаціями.

Реформа охорони здоров'я – це питання національної безпеки, – Уляна Супрун на конференції «Реформи в Україні» у Лондоні

У столиці Великобританії український Уряд представив міжнародним партнерам свій План пріоритетних дій до 2020 року та напрямки підтримки реформ.

Головні лікарі з усієї України обговорили підготовку галузі до медичної реформи

Питання спрощення процедури ліцензування медзакладів, податкового навантаження на лікарні, які стали комунальними некомерційними підприємствами, розширення переліку платних послуг, питання співоплат та інші теми обговорили учасники селекторної наради, присвяченої реформуванню охорони здоров’я.

Участь в нараді під головуванням заступника міністра охорони здоров’я України Павла Ковтонюка взяли керівники ЦПМСД, головні лікарі районних, міських та обласних лікарень, а також директори управлінь охорони здоров’я облдержадміністрацій з усіх регіонів України.

Академія меднаук, МОЗ та Мінфін запускають пілотний проект, аби протестувати перехід на фінансування медзакладів за пролікований випадок

Залишити до кінця поточного року базове фінансування для інститутів АМНУ, що беруть участь у пілотному проекті, якісно обрахувати вартість медичних послуг та перейти на новий механізм їх фінансування домовились під час наради за участі МОЗ, Міністерства фінансів та представників чотирьох інститутів Академії меднаук України.

Зустріч присвятили реалізації пілотного проекту, який стартував 1 липня цього року, щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги у окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України (НАМНУ).

Дмитро Шимків: Національна Рада Реформ вкотре довела, що є ефективним майданчиком досягнення консенсусу по реформах

Відкриваючи засідання Національної Ради Реформ, Президент України Петро Порошенко відзначив, що далі тримати галузь охорони здоров`я не реформованою не можна. Настав час не констатувати поганий стан галузі, а провадити професійну та конструктивну дискусію на тему змін.

Інформаційна довідка щодо законопроектів в сфері реформування системи фінансування охорони здоров'я

 

А. Загальна характеристика  законопроектів

Законопроекти в сфері реформування системи фінансування охорони здоров'я ("Законопроекти") розроблені на виконання Концепції реформування охорони здоров’я, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1013-р 30 листопада 2016 року, виходячи з економічної ситуації та стану системи охорони здоров'я в Україні, з урахуванням положень Конституції України та міжнародного досвіду.

 

Стан поставок ліків, які закуповує МОЗ через міжнародні організації ЮНІСЕФ, Crown Agents та ПРООН

З 2015 року Міністерство охорони здоров’я почало закуповувати лікарські засоби та вироби медичного призначення через міжнародні організації. Це дозволило уникнути корупції і забезпечити українців якісними та життєво необхідними ліками.

 

Значні можливості та досвід міжнародних організацій у сфері закупівель лікарських засобів та медичних виробів дозволяють використовувати бюджетні кошти прозоро та ефективно і, що більш важливо, забезпечувати якісне лікування пацієнтів в Україні.